Så varnas du
Varnings- och informationssystemet "Viktigt meddelande till allmänheten" (VMA) används för att varna och informera allmänheten vid exempelvis gasutsläpp, en stor brand eller annan allvarlig olycka. Varnings- och informationssystemet kan också användas för att ge beredskapslarm och flyglarm om landet skulle råka i krig.
Allmänheten kan uppmärksammas om VMA på flera sätt
- Genom systemet för utomhusvarning, populärt kallat "Hesa Fredrik".
- Varningsmeddelande via radio och tv.
- Varningsmeddelande via fast telefon och mobil.
- Via appar, till exempel 112-appen samt appen Krisinformation.
Utomhusvarning
Det här betyder de olika varningssignalerna:
- VMA - viktigt meddelande till allmänheten: 7 sekunder ljud, 14 sekunder tystnad under minst två minuter.
- Beredskapslarm: 30 sekunder ljud, 15 sekunder tystnad.
- Flyglarm: Korta signaler under 1 minut.
- Faran över: 30 sekunder ljud.
Lyssna på signalerna
Test av signalen
Signalen viktigt meddelande till allmänheten provas klockan 15.00 första helgfria måndagen i mars, juni, september och december. När testet är klart ljuder signalen som betyder att faran är över. Vid prov ges även information i radion.
Fakta
Det finns cirka 4 200 varningsanläggningar fördelade på 234 av landets 290 kommuner. De kommuner som har utomhusvarning är de som var krigsmål under andra världskriget och nya kommuner som har blivit det eller har farlig verksamhet och därmed behöver kunna varna allmänheten utanför anläggningens ansvarsområde. Signalen kan användas för varning vid alla typer av faror och är ett komplement till "Viktigt meddelande-information" i radio, TV och via telefon.
Varningsmeddelande via radio och tv
Varningsmeddelanden till allmänheten kan skickas ut i radio och tv på uppdrag av exempelvis räddningsledaren. I meddelandet ska framgå vad som har hänt och hur du bör bete dig utifrån detta.
Här är de radio och tv-kanaler som ska sända VMA-meddelanden utifrån avtal Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har avtal med
- Sveriges Radios FM-kanaler.
- Sveriges Television.
- Sveriges Utbildningsradio.
- TV4.
- Kanal 5.
- Kanal 9.
Varningsmeddelande via fast telefon och mobil
För att nå ut till ännu fler människor vid en stor händelse har VMA kompletterats med varningar via telefon. Med hjälp av SOS Alarm kan räddningsledaren skicka ut följande:
- Varningsmeddelande genom ett talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området.
- Varningsmeddelande via sms till mobiler som är adressregistrerade i det drabbade området. VMA via sms är en kompletterande tjänst. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas.
- Varningsmeddelande via sms till mobiler som befinner sig i området. Detta sker genom positionering av mobiltelefoner enligt den lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2017. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas. Sms:et kommer även till dem som reser in i ett område där VMA är utfärdat så länge VMA:et är aktivt.
Varningsmeddelande via appar
De appar som förmedlar VMA är bland annat Krisinformation, Sveriges Radio och SOS Alarm. Information om hur dessa fungerar kan du läsa på respektive webbplats.
www.krisinformation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.sverigesradio.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.sosalarm.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Så här ska du agera vid VMA
När du hör signalen eller mottar varningen via telefon ska du:
- Gå inomhus.
- Stänga dörrar, fönster och, om möjligt, ventilation.
- Lyssna på SR P4 Värmland på 103,5 MHz eller se på SVT:s text-TV sidorna 100 och 599. Där kommer information att lämnas till dig om vad som har hänt och vad du ska göra.
För mer information vid ett VMA, kan du gå in på webbplatsen www.krisinformation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ringa informationsnumret 113 13.
Vi på räddningstjänsten sköter systemet
Myndigheten för samhällsskydd (MSB) äger systemet för utomhusvarningen. På uppdrag från MSB sköter kommunen om drift och underhåll, samt ansvarar för utplaceringen av de ljudsändare som finns i kommunen. I våra förbundskommuner har uppgiften delegerats till oss på räddningstjänsten.
Kontakt
Vid frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon 054-540 28 80 eller e-post raddningstjansten@karlstad.se.
Sidan uppdaterad: 2023-03-15
Hittade du rätt information på sidan?