Vanliga frågor och svar

Här finns svaren på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du inte hittar svaret på din fråga här på webben - tveka inte att kontakta oss på 054 - 540 28 80 eller genom formuläret längst ner på sidan.

1. Måste jag ringa er om jag ska elda?

+

Det beror på hur stor eld du ska göra. Läs mer på sidan om eldning utomhus.

2. Behöver jag ha en brandvarnare?

+

Ja!  Brandvarnaren ger dig ett tidigt larm så att du kan släcka branden, begränsa brandens spridning eller utrymma i tid. Brandvarnaren kan rädda dit och andras liv. Läs mer om vad du behöver för brandskyddsutrustning.

3. Säljer ni brandsläckare?

+

Nej, vi säljer ingen brandskyddsutrustning. Du kan köpa det på varuhus och i specialbutiker. Vissa försäkringsbolag kan hjälpa till om du frågar dem. Läs mer om vad du behöver för brandskyddsutrustning.

4. Det saknas en livboj vid badplatsen, vem ska jag ringa?

+

Om du kommer till en plats där livräddningsutrustningen är vandaliserad eller försvunnen, ska du kontakta din kommun. Oftast är det den tekniska förvaltningen som ansvarar för utrustningen.

5. När har ni öppet på brandstationen i Karlstad?

+

Vår reception är öppen varje vardag 8.00-16.00, lunchstängt 11.45-12.45. Vår växel 054-540 28 80 har öppet måndag-torsdag 8.00-18.00, fredag 8.00-17.00. Välkommen!

6. Vilka öppettider har ni på brandstationen i Deje/Grums/Hammarö/Högboda/Kil/Molkom/Munkfors/Vålberg/Värmskog/Väse?

+

Våra beredskapsstationer har inga fasta öppettider eftersom de bara bemannas i samband med larm och övning. Du är välkommen att i stället besöka vår heltidsstation i Karlstad eller kontakta chefen för den station du vill besöka (054-540 28 80).

7. Kan ni hjälpa mig att fylla min pool?

+

Nej. Vi har ingen möjlighet att fylla pooler.

8. Får jag komma på studiebesök till er?

+